deKunstClub.nl

Terug naar Muziekinstrumenten

Gedeconstrueerde piano






(photo's Hans Jansen)

Hoe is het gekomen?

Het begon er mee, dat we een (heel) oude staande piano toevertrouwd kregen. Het beestje, meer dan 100 jaar oud en (naar later bleek) vol houtworm was een halve noot ontstemd en sommige toetsen wilden nauwelijks vrij bewegen. Hij viel te bespelen, maar makkelijk was het niet. Kort daarop kwam de digitale piano en kon het ouwetje op stal. Waarna het idee geboren werd, hem geleidelijk te slopen en bij elk stadium van demontage geluids­opnames te maken om zo de teloorgang ("ontwikkeling") vast te leggen.

Als eerste werden de toetsen verwijderd en het doek dat de klankkast aan de achterzijde afdekte. Om te spelen moest je achter de piano, op je knietjes, met het hoofd in de klankkast. Een uiterst intense beleving. Vervolgens werden de uithouders, waarop vroeger de toetsen lagen, afgezaagd. Bij het zagen raakten de snaren natuurlijk in trilling; dit geluid werd eveneens opgenomen, samen met het geluid van het zagen zelf. De volgende stap was al even drastisch. We sloopten (buiten) de hele ommanteling van de piano af. Dat moest grotendeels met zaag, beitel en hamer. Grote wolken stof en zaagsel (van de houtworm) vlogen in het rond, begeleid door een ware kakafonie aan geluid. Ook opgenomen, zowel audio als video.

Huidige situatie

Op dit moment is de piano plat gelegd, met de klankplaat naar onder en het goudgeverfde gietijzeren frame met de opgespannen snaren naar boven. Hij ligt op een stalen onderstel en kan zo makkelijk bespeeld worden. Hij klinkt harpachtig, met lange uittriltijden vooral in de bastonen. Er is veel gespeeld met het "prepareren", dat wil zeggen, allerlei dingen tussen de snaren steken om zo de tonen te be�nvloeden. Ook hiervan zijn geluidsopnames gemaakt.

Het laatste stadium is natuurlijk het ��n voor ��n losknippen van de snaren. Daar zijn we echter nog niet aan toe ....